Vittnesmål och svenska system!


Det är sjukt läskigt att vara vittne! Det kan jag klargöra nu! För att jag var vittne idag. Glad är jag att jag inte behövde vittna på plats. Men det var ändå obehagligt att vittna.
Jag slapp åka hela vägen till Örebro för att vittna i en kvart eller nåt.. Men jobbigt var det vilket fall!

Irriterad var jag när jag la på!
Åh vad knepigt det kan vara..

Det började med att dom ringde upp mig och förklarade att jag skulle kopplas upp på högtalar telefon..
När jag blev det började dommaren (tror jag) att surra med mig om att jag skulle avlägga vittnes ed och att jag kommer att spelas in med datorteknik. Jag lovar att jag var tvungen att hålla mig för skratt.
Ärligt jag trodde nästan att det bara var på tv som det var så. Men så var det tydligen inte..
Jag fick glatt leka härmapa och upprepa det han sa..
Typ..
Jag Anna Eriksson lovar och svär.. Bla bla..
Så när det var sagt och gjort skulle jag berätta vad jag kommer ihåg från den kvällen..
Ööm.. Hm.. Ja men det var ju BARA 9 månader sedan..
Menar dom helt allvarligt att man skall komma ihåg något som hände för så pass länge sedan? Qe?
Det var bara att försöka att säga vad jag kommer ihåg vilket inte var mycket..

Så till det riktigt jobbiga!
Nu till advokaten, alltså en massa frågor. Med andra ord jag ska på nåt sätt kunna "försvara" det som jag har sagt till polisen den kvällen.. Allt ska vändas och vridas på åt alla håll..
Sedan över till åklagaren.. Å samma historia en gång till..
Kan jag säga hur många som var där?
Kan jag beskriva personen i fråga?
Men sa inte du?




Snälla nån! Jag kommer inte ihåg. Svarade mest hela tiden att jo det kan stämma att jag sagt det, men jag kommer tyvärr inte ihåg hur det var. För det gör jag inte!
Vad förväntar dom sig efter så lång tid..


Svenska rätts systemet måste ta tag i saker snabbare. Inte konstigt att en massa folk som borde sitta bakom lås och bom går runt på våra gator. Det finns ju inte en chans att vittnesmål kan fälla någon när dom väntar så länge med att fråga, kolla upp eller vad man ska säga.
Vem kommer ihåg sådana saker så långt i efterhand?!?!

Nån som håller med?

Det som gjorde det så obehagligt är ju att eftersom att man inte kommer ihåg så känns det jobbigt med alla frågor.
Tänk om dom skulle få för sig att jag sitter och ljuger? Bara för att man inte kommer ihåg.
Mamma det är ju värre än dina korsförhör! ; )

Kommentarer
Postat av: Mamma

Då kan det inte varit lätt...

Har själv vittnat och man kunde tro ett mord begåtts och inte en bil krock.

Vad var det du vittnade om då???

Jag kommer att hjälpa dig till den sista april. Alltså födelsedags present. Men kom ihåg. Jag får ingen lön nu på två månader pga sjukskrivning. Men på något sätt ska det ordnas.

Kram

2009-03-11 @ 22:33:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0