Livskvalitet?


Vad är det egentligen? Vem bestämmer vad det är och hur avgör man det?

Är det livskvalitet att sitta här med fötterna på soffbordet och sörpla te? Hm..
Kanske.. Det skulle kunna vara det om jag vill att det skall vara det. Kanske mitt sätt att koppla av efter en dag på jobbet, efter att allt är avklarat i hemmet. Lr så sitter jag och dricker te för att få upp värmen, då är det inte någon vidare kvalitet.


Jag undrar jag hur folk värderar sitt liv. Vad som avgör om dom känner för att kliva upp nästa dag eller bara vänder på sig och drar täcket över sig igen..?

Vi har alla olika typer av bekymmer och probelm som tynger oss på olika sätt. Det är säkerligen inte lätt för någon av oss. Men å andra sidan vad gör dig glad då? Vad får dig att uppskatta ditt liv?


En blå himmel kan få mig glad
En liten vovve som viftar på svansen
Ett litet sms från en vän
Ett minne från en speciell stund
Ett barnskratt
En lyckad bakdag, perfekta bullar


Det finns så många små saker som kan göra mig glad och få mig att gilla mitt liv. Vissa dagar så gillar jag inte alls mitt liv och funderar på vad jag håller på med. Men om jag lutar mig tillbaka och reflekterar över det så gillar jag det igen. Det finns så mycket man kan uppskatta och ta vara på. Såå lätt att glömma bort när man har en mindre bra dag. Men ändå finns det alltid där..

Vad gör du då åt att fixa kvalitet?
Om det är något som saknas, vad gör du då för att få tag på det eller nå det?



Livskvalitet.. Mm.. Känn på ordet. Det är ett bra ord och jag tror att man kan, om man vill.
Skapa livskvalitet med ganska så små medel. Alla kan nog sätta guldkant på sitt liv. Jag tror inte att man blir lyckligare av att ha en massa saker. Jag tror inte att man blir lyckligare av att ha en massa pengar på banken. Det kanske underlättar men det skapar nog ingen lycka. Jag tror att man mår som bäst om man lyckas med att finna sin egen balans. Känna lugn och ro i själen på nåt sätt. Känna sig tillfreds med sig själv och tillåta sig själv att bara vara en själv. Inte tänka på alla de yttre faktorerna.


Tro om det räcker?

Jag känner mig då glad och tillfreds med min dag. Nöjd lärde jag mig en gång av en vis man att man inte skall säga. Men tillfreds är helt ok.
Jag skall nu dricka upp det sista av mitt te och sedan bädda ner mig i sängen. Vakna imorgon med nyladdade batterier och bara njuta..





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0